Jezelf serieus nemen als ondernemer
Ik vind ondernemen ontzettend leuk en ben nog elke dag gelukkig dat ik als freelance tekstschrijver werk. De vrijheid die het oplevert is onbetaalbaar en ik kan er veel creativiteit in kwijt. Ik moet er dus niet meer aan denken om in loondienst te gaan, want de voordelen van thuiswerken wegen absoluut op tegen de nadelen. De laatste tijd echter, merk ik dat ik het allemaal heus wel wat professioneler kan aanpakken. Eigenlijk ben ik iemand die altijd ‘maar wat doet’ en dan hoopt op een goed resultaat. Ondernemen op gevoel dus. Op zich niks mis mee, maar als ik flink wil opschalen zal ik mezelf toch echt serieuzer moeten nemen als ondernemer. De laatste tijd denk ik veel na over hoe ik dat voor elkaar krijg. De conclusie? Die deel ik hier met je…
(Sorry dat het nogal een long-read is geworden. Er is gewoon veel te vertellen…)
Mindset
Op de een of andere manier voelt het alsof de meeste mensen vinden dat je vooral gelukkig moet worden van wat je doet. Daarnaast kun je natuurlijk je talenten of skills inzetten om mensen te helpen. Dit is natuurlijk allebei belangrijk, dat ontken ik ook niet, maar oh wee als je daar een flinke boterham mee verdient. Dan voelt het toch een beetje scheef, ofzo. Toen ik nog vooral veel met grafisch design deed, kreeg ik geregeld aanvragen van bekenden die dachten dat ik iets wel even voor ze kon ontwerpen, want ik vond dat toch zo leuk om te doen?! Ik weet nog steeds niet hoe ik op zoiets moet reageren.
Waar bovenstaande overtuiging vandaan komt weet ik niet, maar doe er zelf wel heel hard aan mee. Ik geef altijd braaf toe dat het helemaal niet nodig is om veel geld te verdienen. Dat ik snel tevreden ben. Maar hoe langer ik daarover nadenk en hoe meer super succesvolle mensen ik volg, hoe meer ik me realiseer dat dat echt bullshit is. (Pardon my language). Het zou namelijk helemaal prima moeten zijn om je talenten in te zetten en daar tegelijkertijd goed voor betaald te krijgen. Zouden het vooral de mensen met veel zelfvertrouwen zijn die waarde durven toekennen aan hun product of dienst? Of is dat gewoon een zakelijke skill die je moet hebben? Heel benieuwd hoe jij hierin staat…
Marketing
Omdat ik binnenkort mijn sieradenlabel lanceer, raadde een vriend van me twee marketing gerelateerde boeken aan. Ik dacht Marketing? Dat is toch super makkelijk? Ik ga gewoon op Instagram posten en wat rondmailen en misschien een keer op een markt staan… Boy was I wrong.
Dit zijn namelijk zoals Allan Dib (schrijver van The One Page Marketing Plan) het omschrijft: random acts of marketing. Oftewel, allemaal random dingen die je met een beetje geluk iets opleveren, maar misschien ook niet. Als je echt succesvol wilt worden, met wat voor bedrijf dan ook, dan heb je op marketinggebied echt een plan nodig. Dan moet je weten waar je precies mee bezig bent en vooral: waarom. Je begrijpt dat ik getriggerd was en dat eerste boek in enkele dagen uitlas. In het tweede (This is marketing – Seth Godin) ben ik halverwege, maar ik kan je alvast vertellen dat marketing zóveel meer inhoudt dan enkel wat dingen posten op social media. Geloof me, als je jezelf net als ik wat serieuzer wilt nemen als ondernemer, dan raad ik je zeker aan om je te verdiepen in alle aspecten van marketing. Je bedrijf zal je dankbaar zijn.
Zaken uitbesteden
In al die jaren dat ik onderneem heb ik niet vaak iets uitbesteed. Als ik niet wist hoe iets moest, dan zocht ik net zo lang tot ik de juiste informatie of tutorial had gevonden. Ik ging toch zeker niet betalen voor iets wat ik ook zelf kon doen? Dat geldt echt voor bijna alles, van het bouwen van mijn website tot boekhouden en van het vinden van nieuwe verkooppunten tot het bijhouden van mijn social media accounts. Nu zou ik dat laatste geloof ik niet snel uitbesteden, maar zeg nooit nooit.
De afgelopen tijd echter, ben ik daar volledig in omgeslagen. Ik zie nu pas in dat dat een hele beperkte instelling is, waarmee ik nooit ver ga komen. De reden voor deze omslag is dat zowel bovenstaande boeken als succesvolle ondernemers die ik volg allemaal hetzelfde zeggen: besteed uit waar je niet goed in bent. Dat was even wennen voor iemand die haar zuurverdiende centjes niet gemakkelijk uitgeeft en bovendien een enorme control freak is en dus met liefde alles zelf doet. Er zijn vast ondernemers voor wie dit herkenbaar is…
En toch contacteerde ik laatst een WordPress specialist die voor mij het volledige webdesign van mijn huidige website (deze dus) naar mijn nieuwe webshop (die ik nog even niet deel) migreerde. Zo hoefde ik niet from scratch te beginnen en stond het design, inclusief alle aanpassingen die ik ooit aan deze website had gedaan, er direct in. Handig! En toen ik vorige week weer eens mijn btw-aangifte aan het doen was realiseerde ik me ook hoe vreselijk ik het eigenlijk vind om dat te doen. Wat kan ik ervan zeggen, het is gewoon het meest irritante klusje dat er is en de kans is groot dat ik ook dat binnenkort lekker uitbesteed aan mijn boekhouder. Dat hij er maar veel plezier aan mag beleven.
Conclusie
Misschien was het nodig om een nieuw bedrijf te starten, want ik heb in heel mijn leven nog nooit zo serieus stilgestaan bij al deze zaken. Ik durf ook gerust toe te geven dat ik niet de meest zakelijke persoon ben en dat op dat vlak nog heel wat te leren heb. Het begin is er in ieder geval, nu nog doorpakken.
Er zijn vast nog veel meer zaken zijn die me kunnen helpen te groeien als ondernemer. Ik ben dan ook heel benieuwd naar wat andere ondernemers op dat vlak doen en of je je tips en ervaringen met me wilt delen. Zou ik heel leuk vinden!
Liefs, Leonie
2 Opmerkingen
Reageer op deze blogpost
Interessant! Ik doe zelf ook het liefst alles zelf (ik heb ook graag controle), al heb ik in Spanje wel een boekhouder, omdat ik écht geen zin had om uit te zoeken hoe dat allemaal werkt hier. Als het financieel mogelijk is, kan het uitbesteden van taken inderdaad meerwaarde hebben, denk ik 😀
Ja in Spanje is het sowieso lastiger dan in Nederland, de regels zijn zó anders! En over die meerwaarde zijn we het iig eens 🙂